24 janeiro, 2018

Ursula K. Le Guin - A pele

THE SKIN

"All around us is the skin,
helping keep our bodies in.”

I’ve known that poem sixty years.
There’s more to it than first appears.

If we were skinless, like a cloud,
would we not mingle with the crowd?

Would not our little bodies be
more boundless even than the sea,

and gaseous as the atmosphere?
Would we be there as well as here?

Would I be you, and you be me,
and both of us mere entropy?

The two it takes to tango need
to be discrete, not just discreet.

The skin, however, does have holes
for letting in and out our souls,

our food, and such necessities.
It is designed to serve and please.

It washes well, but with the years
gets wrinkles, little spots and smears,

and somehow doesn’t seem to fit
as seamlessly as once as it did.

But still it is my nomad’s tent,
my shelter, my integument,

the outside of myself, this thin,
seemingly superficial skin,

that hems me neatly all about,
keeping foreign bodies out,
and keeping me, a while yet, in.

Ursula K. Le Guin

Woody


CT, Woody e gladíolo sobre a paleta, 11 março2106

23 janeiro, 2018

Testemunhas




CT, Testemunhas, janeiro 2018 



22 janeiro, 2018

dois dedos de vidro

Dois dedos de vidro (amuleto) Egipto, 664-332 AC

21 janeiro, 2018

Martin e Paula

Foto de Debi Babiak Smith.
Martin Gusinde,
Selk'nam man dressed for Hain Ceremony,
 1923



Desenho a coisa até à sua existência - só consigo pensar fazendo . 

Paula Rego

16 janeiro, 2018

António José Forte

Cristina Tavares, &C, janeiro 2018
















Entra no café.
Abre um livro fantástico, impossível.
Mas não lê.
Trabalha - numa música secreta, inaudível.



António José Forte




14 janeiro, 2018

Cristina Tavares

Cristina Tavares, &C, janeiro de 2018

Hélio Oiticica, Metaesquema, 1958

12 janeiro, 2018

Alexander Calder

Alexander Calder, Snow Flurry 1, 1948

11 janeiro, 2018

( parabéns, t.)


Cristina Tavares, &C , janeiro 2018

10 janeiro, 2018

Max Tilke


Max Tilke, Oriental Costumes - Drawings  (Egipte), 1922

Max Tilke, Oriental Costumes - Drawings  (Egipte), 1922
Max Tilke, Oriental Costumes - Drawings  (Turkestan), 1922

Max Tilke, Oriental Costumes - Drawings  (West Sudan, Togo), 1922

09 janeiro, 2018

Sonia Delaunay

Design de Sonia Delaunay para o filme Le P'tit Parigot, 1926



08 janeiro, 2018

Hieronymus Bosch

Hieronymus Bosch , detalhe de "O Jardim das Delícias" , c. 1490-1510

BW & C

























CristinaTavares,
BW&C, 
janeiro 2018









07 janeiro, 2018

Walter Gropius

Walter Gropius, cadeira, anos 50

02 janeiro, 2018

JPS

José Pinto de Sá, Self portrait, Maputo, dezembro 2017

01 janeiro, 2018

another voice

                  Cristina Tavares, B&W (colagens), 2018






                Cristina Tavares, B&W (colagens), 2018















































For last year’s words belong to last year’s language
And next year’s words await another voice.

T. S. Elliot

30 dezembro, 2017

o poema todo

Cristina Tavares, Novas Colagens (o poema todo), dez 2017


     Sei que o poema aparece, emerge e é escutado num equilíbrio especial da atenção, numa tensão especial da concentração. O meu esforço é para conseguir ouvir o «poema todo» e não apenas um fragmento. Para ouvir o «poema todo» é necessário que a atenção não se quebre ou atenue e que eu própria não intervenha. É preciso que eu deixe o poema dizer-se. Sei que quando o poema se quebra, como um fio no ar, o meu trabalho, a minha aplicação não conseguem continuá-lo.


Sophia de Mello Breyner Andresen , Arte Poética IV

27 dezembro, 2017

John Heartfield

John Heartfield utilizou a fotomontagem como forma de manifesto anti nazista. 

O Tannenbaum im deutscen Raum, wie krumm sind deine äste!, John Heartfield (German, 1891–1968), Rotogravure 
John Heartfield, Pequena Árvore de Natal Alemã, 1934

22 dezembro, 2017

José Val del Omar

Cristina Tavares, Novas Colagens (El que ama, arde), dez 2017



















El que ama, arde
Y el que arde vuela a la velocidad de la luz
porque amar es
ser lo que se ama


José Val del Omar, Tientos de Erótica Celeste, 1992 
(selección y adaptación de Gonzalo S.de Buruaga y María José Val del Omar)